Świątynie Angkor
Podziwiaj cuda Angkor w Kambodży, gdzie dżungla skrywa w swych ostępach tysiącletnie świątynie, a starożytne miasta i drogi znaczą szlak do zaginionych królestw imperium Khmerów.
„Twierdza Kobiet” to jedyna ze znaczących świątyń w Angkor zbudowana z jasnoróżowego piaskowca, prawdziwe ukoronowanie sztuki Khmerów.
Zobacz w Street ViewŚwiątynię Banteay Srei otworzył w roku 967 naszej ery bramiński doradca króla Rajendrawarmana II i poświęcono ją bogowi Śiwie. Z racji jej położenia w głębi dżungli, świątynia przez wieki pozostawała w ukryciu, aż do czasu, gdy została ponownie odnaleziona w ramach francuskiej ekspedycji w roku 1914. Dekadę po jej odkryciu miał miejsce związany z nią jeden z najgłośniejszych skandali artystycznych XX wieku: francuski powieściopisarz i teoretyk sztuki André Malraux został aresztowany podczas próby opuszczenia kraju z kilkoma ważnymi dziełami sztuki, które wykradł ze świątyni. Rzeźby zostały zwrócone na miejsce, a świat zwrócił swą uwagę na świątynię, co doprowadziło do jej odnowienia w latach trzydziestych XX wieku. Podczas prac renowacyjnych wykorzystano pionierskie rozwiązania archeologiczne.
Anastyloza (czyli rekonstrukcja budynków z wykorzystaniem oryginalnych elementów i z zastosowaniem pierwotnych relacji przestrzennych) została po raz pierwszy zastosowana podczas rekonstruowania Banteay Srei w latach trzydziestych XX wieku. Prace nadal trwają – realizuje je spółka joint-venture utworzona przez rządy Szwajcarii i Kambodży. Mimo że budowla ucierpiała wskutek wandalizmu i kradzieży, zainstalowanie systemu odprowadzania wody i podjęcie działań mających na celu spowolnienie tempa uszkodzeń powodowanych przez drzewa sprawiły, że jest to jeden z najlepiej zachowanych zabytków w Angkor.
Miękki różowy piaskowiec użyty do wzniesienia Banteay Srei – charakteryzujący się delikatnym urokiem i poddający się ręce rzeźbiarza równie łatwo jak drewno – czyni tę świątynię wyjątkową na tle innych świątyń w Angkor. Na ścianach, wieżyczkach, nadprożach i frontonach rozgrywają się sceny z indyjskiej mitologii, wliczając w to inkrustowane wyobrażenia wydarzeń z Ramajany przy zachodnim wejściu oraz postać Kamashutry, bóstwa miłości, strzelającego z łuku do Boga Śiwy na nadprożu południowej biblioteki.
Szczegółowe rzeźby przy zachodnim wejściu do centralnego sanktuarium przedstawiają słynny pojedynek małpich braci – Valina i Sugriwy – wspomniany w indyjskim eposie pod tytułem Ramajana.
Duch natury zwany Jaksza strzeże wejścia do centralnej wieży Banteay Srei, którą uznaje się za pierwszorzędny przykład starożytnej sztuki rzeźbiarskiej Khmerów.
Pełną tajemnic zaginioną świątynię Beng Mealea można odkryć w czasie pieszej podróży przez dżunglę Angkor.
Zobacz w Street ViewTe rozległe, dalekie i niszczejące ruiny znajdują się na rozstajach starożytnego traktu królewskiego, który dawniej łączył świątynię z Angkor i innymi miastami imperium Khmerów. Budowlę tę wzniesiono w XII wieku, za czasów panowania Surjawarmana II, jako świątynię hinduistyczną i uważa się ją za prekursora Angkor Wat, jako że zbudowano ją w tym samym stylu i na takim samym planie.
Do niedawna gęsta dżungla i miny pozostawione w okolicy po wojnie wietnamskiej sprawiały, że dotarcie do świątyni Beng Mealea było zarówno trudne, jak i niebezpieczne. Miny usunięto w 2003 roku, a rok później dla potrzeb kręconego tam filmu zbudowana została drewniana kładka prowadząca do centralnego sanktuarium, dzięki czemu stało się ono dostępne dla wszystkich.
Aby zwiedzić odległą świątynię Beng Mealea, należy przekroczyć wielką wyschniętą fosę, wspiąć się po korzeniach drzew i gruzie oraz przebyć liczne tajemnicze podziemne komnaty. Nagrodą za te trudy jest możliwość poczucia się jak w filmie o przygodach Indiany Jonesa: oto dookoła rozpościera się starożytny budynek o ścianach i suficie porośniętych mchem i pnączami, a z jego zrujnowanych wieży i ze stert bloków piaskowca zalegających na dziedzińcu wyrastają drzewa.
Zwiedź legendarne Miasto Świątyń, tysiącletni żywy pomnik i jeden z najwspanialszych architektonicznych cudów świata.
Zobacz w Street ViewW założeniu świątynia Angkor Wat miała być odzwierciedleniem wszechświata w kamieniu, a jej centralna wieża reprezentować miała Górę Meru, zamieszkaną, według mitologii hinduistycznej, przez bogów.
Harmonijny plan Angkor Wat obejmuje trójpoziomową piramidę zwieńczoną pięcioma wieżyczkami przypominającymi płatki lotosu. Odwiedzający docierają do tego miejsca od zachodniej strony. Zewnętrzny mur ukazuje się ich oczom, gdy przemierzą już wspaniałą groblę wyłożoną piaskowcem i przekroczą po niej wielką, prostokątną fosę.
W Galerii Płaskorzeźb znaleźć można około 1200 metrów kwadratowych kunsztownych i misternych rzeźbień w piaskowcu przedstawiających sceny z hinduistycznych eposów i mitów, których szczegółowość i jakość nie znajdują sobie równych na całym świecie.
Płaskorzeźby w południowo-zachodnim pawilonie Zachodniej Galerii przedstawiają Króla Surjawarmana II sprawującego władzę i jego armię maszerującą na wschód, by stawić czoła Czamom, którą do boju wiodą dowódcy dosiadający słoni.
We wschodnim skrzydle Galerii Południowej znajdują się wyobrażenia 37 niebios i 32 piekieł z mitologii hinduistycznej. W jednej z ich części Jama, bóstwo śmierci, wskazuje wysokie i niskie drogi wiodące duchy śmiertelnych istot ku niebiosom lub do piekieł.
Płaskorzeźba przedstawiająca ubijanie Oceanu Mleka znajdująca się we wschodniej galerii jest najbardziej znaną płaskorzeźbą w Angkor Wat. Przedstawia ona bogów i demony podczas mieszania Oceanu Mleka w celu wyłowienia znajdujących się w nim skarbów, w tym eliksiru nieśmiertelności.
W Angkor Wat znajdują się płaskorzeźby przedstawiające ponad 3000 unikalnych apsar (niebiańskich nimf) z trzydziestoma siedmioma różnymi fryzurami i nakryciami głowy.
Posąg ośmiorękiego Wisznu wyrzeźbiony z jednego bloku piaskowca znajduje się w wieżyczce po prawej stronie zachodniego wejścia. Pielgrzymi często składają tu Wisznu w ofierze girlandy kwiatów i pukle włosów w podzięce za sprzyjający im los.
Aby dotrzeć do wież narożnych i wewnętrznej galerii, należy wejść po trzech seriach stopni. Schody te celowo uczyniono stromymi – ma to symbolizować trudność dostania się do nieba.
Przespaceruj się po promenadzie prowadzącej do niebotycznych wrót słynnego ostatniego miasta imperium Khmerów i podziwiaj posągi znajdujące się po jej bokach.
Zobacz w Street ViewNa przestrzeni pięciuset lat Angkor Thom często przebudowywano. Ostatnia i największa przebudowa miasta miała miejsce w XII wieku, za czasów panowania Dżajawarmana VII, który wzniósł ogromne umocnienia mające chronić miasto przed najazdem. Mury miejskie miały symbolizować góry otaczające Górę Meru, zaś fosa miała symbolizować kosmiczny ocean.
Wielkie bramy Angkor Thom znajdują się wśród najczęściej fotografowanych widoków w całym Angkor. Wznoszą się one na wysokość 22 metrów i wieńczą je cztery monumentalne twarze spoglądające na cztery strony świata. Dolna połowa bram to rzeźbione trzygłowe słonie, których trąby stanowią filary.
Świątynia Bayon znajduje się w samym centrum Angkor Thom. Wieńczą ją 54 wieże z aż 2000 wyrzeźbionych twarzy. Labirynty galerii i ciemnych przejść słyną ze znajdujących się w nich szczegółowych płaskorzeźb przedstawiających historyczne bitwy i wydarzenia oraz sceny z życia codziennego.
Wysoki na 7 metrów Taras Trędowatego Króla jest jedną z nierozwiązanych zagadek Angkor Thom. Niektórzy sądzą, że kilku z władców Angkor chorowało na trąd i że posąg nagiej postaci w centrum tarasu (kopia) to Jama, bóstwo śmierci „doglądające” królewskiego krematorium. Inni uważają, że posąg przedstawia Kuberę, bóstwo bogactwa, który także był trędowaty. Dowiedz się więcej w Google Cultural Institute.
Głowa ta niegdyś stanowiła część wysokiego na prawie 3 metry klęczącego bóstwa, jednego z 54 posągów strzegących południowego wejścia do świątyni Bayon. Uczeni sądzą, że posągi te stanowią ilustrację hinduistycznego mitu o ubijaniu Oceanu Mleka. Dowiedz się więcej w Google Cultural Institute.
Odwiedź tajemniczą, porośniętą drzewami świątynię, która posłużyła za tło filmu Lara Croft: Tomb Raider.
Zobacz w Street ViewKról Dżajawarman VII upamiętnił swą matkę w wielu częściach świątyni. Znajdują się w niej liczne płaskorzeźby przedstawiające kobiety, wliczając w to słynną rzeźbę kobiecej twarzy. Powszechny zachwyt budzi to, że korzenie drzew rozrosły się w taki sposób, że stanowią naturalne obramowanie tego oblicza.
Zachodnią gopurę (bramę wejściową) wieńczą cztery wysokie twarze Bodhisattwy, a każda z nich spogląda w inną ze stron świata.
W świątyni w Angkor ujrzeć można liczne płaskorzeźby przedstawiające zwierzęta, lecz to konkretne dzieło sprowokowało więcej domysłów i spekulacji niż którekolwiek inne, gdyż stworzenie, które przedstawia, jest niezwykle podobne do stegozaura.
Ta Prohm trwa w stanie romantycznej ruiny – korzenie figowców bengalskich (drzew banian) i figowców wiją się tu po ścianach świątyni, w jej komnatach i przez jej odrzwia niczym potoki płynącej lawy. Inaczej niż w przypadku pozostałych świątyń w Angkor, większa część budynków Ta Prohm nie została poddana konserwacji, a podniszczony wygląd świątyni stał się jednym z elementów jej romantycznego uroku.
Dowiedz się więcej o Angkor w Google Cultural Institute.
Specjalne podziękowania należą się naszym partnerom z APSARA, a także Ministerstwu Turystyki Kambodży.