Reklamy lokalnego asortymentu produktów pomagają firmie SportScheck zwiększyć skuteczność wśród użytkowników urządzeń mobilnych

Co roku miliony osób kupują produkty z oferty SportScheck – jednej z największych niemieckich firm sprzedających artykuły sportowe. Każdy amator sportu znajdzie tam coś dla siebie, nieważne czy jego hobby to jogging, wspinaczka, snowboard, skateboarding czy jeszcze inna dyscyplina. SportScheck to miejsce, które skupia amatorów aktywności fizycznej, dlatego firma stara się ułatwiać zakupy przez internet i w sklepie, wykorzystując różnorodne zasoby: drukowane katalogi, sklep online o bogatej ofercie, aplikację mobilną oraz sieć sklepów tradycyjnych w różnych niemieckich miastach.

Informacje

  • SportScheck to jedna z największych niemieckich firm sprzedających artykuły sportowe i miejsce, które skupia amatorów aktywności fizycznej. Ich oferta obejmuje ponad 36 tysięcy produktów od 500 marek.

  • Siedziba: Unterhaching, Niemcy

  • www.sportscheck.com

Cele

  • Umożliwienie bezproblemowych zakupów klientom korzystającym z wielu kanałów

  • Zwiększenie liczby wizyt w sklepie oraz przychodów w zakresie określonego współczynnika kosztów do przychodów

  • Przypisanie wizyt w sklepie tradycyjnym i przychodów ze sprzedaży offline działaniom związanym z płatnymi wynikami wyszukiwania

Metoda

  • Wykorzystanie reklam lokalnego asortymentu produktów, by prezentować użytkownikom trafne informacje o produkcie z uwzględnieniem lokalizacji

  • Utworzenie kampanii reklam lokalnego asortymentu produktów z włączonym kierowaniem geograficznym do każdego sklepu tradycyjnego oraz zwiększonymi stawkami za reklamy mobilne

  • Wykorzystanie Google Analytics oraz konwersji polegających na wizycie w sklepie tradycyjnym, aby sprawdzić wpływ reklamy na wizyty w sklepie i przychody

Wyniki

  • Wzrost liczby wizyt w sklepie tradycyjnym o 108% przy stałym współczynniku wizyt w sklepie do wizyt online.

  • Ponad dwukrotne zwiększenie przychodów ze sprzedaży offline w przypadku ruchu z reklam lokalnego asortymentu produktów

Firma zauważyła, że wielu kupujących na zmianę odwiedza jej sklep internetowy i tradycyjny. Konsumenci znajdowali produkty i wyszukiwali informacje o nich w internecie, a potem kupowali te produkty w sklepie tradycyjnym. To skłoniło zespół marketingowy w SportScheck do rozważenia, jak mogą w różnych kanałach skuteczniej docierać do klientów, wchodzić z nimi w interakcję i analizować ich działania.

Z pomocą przyszły im reklamy lokalnego asortymentu produktów.

Przyciąganie uwagi kupujących, którzy są w ciągłym ruchu, dzięki reklamom lokalnego asortymentu produktów

Wyobraźmy sobie kolarza, który przygotowuje się do ważnego wyścigu i podczas ostatniego treningu przebija przypadkiem oponę. Potrzebuje nowej i to szybko. Dzień przed wyścigiem podczas śniadania sprawdza więc na smartfonie ofertę lokalnych sklepów. W tym momencie swoją rolę spełnia reklama lokalnego asortymentu produktów – kolarz może zapoznać się z dostępną ofertą marki, siedząc wygodnie w domu. Sportowiec widzi, jakie produkty znajdzie w pobliskich sklepach, i ma możliwość dokonania zakupu od razu, z telefonu.

Aby promować online swój pełen asortyment, firma SportScheck uruchomiła osobne kampanie z reklamami lokalnego asortymentu produktów, gdzie kierowanie geograficzne było ustawione na 5 kilometrów wokół każdego sklepu. Potem zespół marketingowy podniósł stawki za reklamy mobilne, by mieć pewność, że reklamy trafią do właściwych klientów, którzy stale są w ruchu.

„Jesteśmy sprzedawcą działającym wielokanałowo, więc bardzo istotna była dla nas możliwość dotarcia do klientów z wykorzystaniem każdego z tych kanałów”. „Reklamy lokalnego asortymentu produktów okazały się doskonałym sposobem na wyświetlanie klientom trafnych informacji o produkcie, gdy szukali oni towarów online”.
- Rahel Götz, menedżerka zespołu ds. marketingu efektywnościowego online w firmie SportScheck

Gdy użytkownik kliknie przygotowaną przez SportScheck reklamę lokalnego asortymentu produktów, zostanie przekierowany do strony w lokalnej witrynie sklepowej na serwerze Google – wygodnej witryny internetowej. Z tego miejsca użytkownik może wyświetlić asortyment dostępny w sklepie lokalnym, porównać ceny, sprawdzić godziny otwarcia, znaleźć wskazówki dotyczące dojazdu, a także zadzwonić do sklepu. Gdy klient zdecyduje się na zakup, może go dokonać w sklepie internetowym SportScheck lub w sklepie lokalnym albo wybrać opcję zakupu online i odbioru w sklepie.

„Jesteśmy sprzedawcą działającym wielokanałowo, więc bardzo istotna była dla nas możliwość dotarcia do klientów z wykorzystaniem każdego z tych kanałów” – powiedziała Rahel Götz, menedżerka zespołu ds. marketingu efektywnościowego online w firmie SportScheck. „Reklamy lokalnego asortymentu produktów okazały się doskonałym sposobem na wyświetlanie klientom trafnych informacji o produkcie, gdy szukali oni towarów online”.

Ocena skuteczności reklam lokalnego asortymentu produktów w wymiarze online-offline

Po uruchomieniu kampanii z reklamami lokalnego asortymentu produktów firma wykorzystała konwersje polegające na wizycie w sklepie tradycyjnym, aby sprawdzić skuteczność nowych reklam w przyciąganiu klientów do sklepów lokalnych. Te konwersje odzwierciedlają zbiorcze statystyki dotyczące użytkowników Google, którzy po kliknięciu reklamy danej firmy w wyszukiwarce odwiedzają sklep tradycyjny. Dzięki tym konwersjom firma SportScheck dowiedziała się, jaką rolę na drodze jej klientów do zakupu odgrywa marketing internetowy.

Firma wykorzystała też Google Analytics do monitorowania kluczowych danych dotyczących lokalnej witryny sklepowej, takich jak podział zaangażowanych użytkowników w zależności od urządzenia, liczba użytkowników, który kliknęli przyciski „kliknij, aby połączyć”, oraz liczba użytkowników, którzy szukali wskazówek dojazdu do sklepu. Wykorzystanie tych informacji umożliwiło firmie ciągłą optymalizację kampanii pod kątem wizyt w sklepie i wynikającej z nich sprzedaży offline.

SportScheck podwaja przychody i liczbę wizyt w sklepie tradycyjnym

Już w ciągu siedmiu tygodni od uruchomienia kampanii liczba wizyt w sklepie tradycyjnym wzrosła o 108%, a wysokość przychodów ze sprzedaży offline wzrosła ponad dwukrotnie w przypadku ruchu z reklamy lokalnego asortymentu produktów. Dodanie konwersji polegających na wizycie w sklepie tradycyjnym do analizowanych danych uświadomiło marce wpływ marketingu internetowego na faktyczne zyski offline.

Obecnie SportScheck nie rozdziela już tradycyjnych i internetowych aspektów swojej działalności. Rahel Götz tak podsumowała ten wybór: „Reklamy lokalnego asortymentu produktów pomogły nam zwiększyć ruch w sklepach tradycyjnych i zapewniły naszemu zespołowi dane o skuteczności kampanii z tymi reklamami związane z konkretnymi lokalizacjami. Dzięki temu udało się połączyć oba aspekty naszej działalności i wzmocnić nasz wizerunek jako rozwijającej się firmy, która stawia na wielokanałowość”.