Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Polsko-niemiecka wymiana handlowa. Znowu rekord

78
Podziel się:

Rok 2019 przyniósł kolejny wzrost handlu z Niemcami. Jego wartość przekroczyła 123 mld euro. To nowy rekord.

Rok 2019 przyniósł kolejny wzrost handlu z Niemcami. Jego wartość przekroczyła 123 mld euro. To nowy rekord.
Rok 2019 przyniósł kolejny wzrost handlu z Niemcami. Jego wartość przekroczyła 123 mld euro. To nowy rekord. (East News, Imago Stock and People)

Wymiana handlowa między Polską a Niemcami osiągnęła w ubiegłym roku wartość 123,4 miliardów euro – wynika z danych Federalnego Urzędy Statystycznego i Komisji Wschodniej Niemieckiego Biznesu (OAOEV). Oznacza to wzrost o 4,2 proc. w porównaniu do roku 2018.

Wartość niemieckiego importu polskich produktów i usług wyniosła w 2019 roku 57,6 mld., niemieckiego eksportu do Polski 65,8 mld. euro.

Polska awansowała dzięki temu na szóste miejsce wśród najważniejszych partnerów handlowych Niemiec prześcigając Wielką Brytanię, której wymiana handlowa z Niemcami spadła o 1,8 proc. do wartości 117 miliardów euro. Od znajdujących się na piątym miejscu Włoch Polskę dzielą zaledwie 2 miliardy euro. Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju polsko-niemieckiej wymiany handlowej w ostatnich latach, można spodziewać się, że w tym roku uda się przeskoczyć Włochów.

Zobacz także: Obejrzyj: Kolej w Polsce. Szybki dojazd do CPK z każdego miejsca w kraju?

Najważniejszym partnerem handlowym Niemiec pozostają Chiny (205 mld, wzrost o 3,3 proc.). Na drugim miejscu jest Holandia (190,4 mld., wzrost o 0,9 proc.), na trzecim Stany Zjednoczone (190 mld, wzrost o 6,9 proc.). Rosja zajmuje dopiero trzynaste miejsce (57 mld, spadek o 6,6 proc.).

Polska „koniem pociągowym”

Stowarzyszenie OAOEV, zajmujące się współpracą gospodarczą ze wschodem Europy zaznacza w komunikacie przekazanym Deutsche Welle, że Polska pozostaje „koniem pociągowym” całego niemieckiego handlu z tym regionem. – Polska, wraz z pozostałymi krajami Grupy Wyszehradzkiej Czechami, Słowacją i Węgrami, generuje impuls dla europejskiej gospodarki – powiedział przewodniczący stowarzyszenia Oliver Hermes.

Jak dodał, wschodni członkowie Unii Europejskiej nabierają coraz większego znaczenia dla innowacyjności Unii. Jego zdaniem to w dużej mierze zasługa Niemiec, które w ostatnich latach zainwestowały w regionie 90 miliardów euro w nowoczesne zakłady produkcyjne.

– Teraz wspólnie zbieramy tego owoce – mówił. Hermes zaznaczył, że wartość niemieckiego handlu z czterema krajami Grupy Wyszehradzkiej przekroczyła 300 miliardów euro. – Ani Chiny, ani USA nie są w stanie dotrzymać tu kroku – podkreślił.

Wykorzystać Zielony Ład

W opinii OAOEV także w Europie Środkowo-Wschodniej widać oznaki osłabienia koniunktury, ale perspektywy nowych impulsów gospodarczych są obiecujące. Zdaniem Oliviera Hermesa region ma ogromny potencjał w obliczu planów wzmocnienia europejskiej branży IT oraz transformacji europejskiej energetyki z naciskiem na źródła odnawialne.

– Wprowadzanie w życie tak zwanego europejskiej Zielonego Ładu, zwiększy presję modernizacyjną zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej” – ocenił.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Deutsche Welle
KOMENTARZE
(78)
Analityk ekon...
2 lata temu
Na szczęście jest coraz mniej niemieckiego w naszym exporcie za Odrę i nie tylko. Mamy gigantyczny deficyt z Chinami, tu trzeba zwiększyć eksport. Całą Azja czeka na nasze produkty i usługi. Dało by to nam źródło dywersyfikacji i uniezależnienia się od Prus na wypadek wyjścia z UE w przyszłości jak unia nie będzie już przypominać tej do której wstępowaliśmy lata temu - unii gospodarczej, a nie ideologicznej i zacofanej technologicznie względem Azji.
csr
4 lata temu
Jak sprzęt i auta to tylko made in Germany.
dxd
4 lata temu
UE = IV Rzesza Niemiecka ,od wschodu Sowieci , od północy Szwedy, od południa koronawirus
Adiii
4 lata temu
Nie ma to jak dobra propaganda! A kiedy zaczniecie pisać, wspierać polski transport? Pewnie dopiero jak zamówicie produkty i nie dojdą a jak dojdą to 5krotnie drożej i winą obarczycie polskiego przewoźnika?! Transport drogowy zdycha bo ktoś z Unii chce mieć monopol na to! Tam powęszcie!
Jul-ius
4 lata temu
EXPORT NIEMIECKICH FABRYK Z POLSKI DO NIEMIEC.
...
Następna strona