Uważaj na emoji w Androidzie. Ukryte znaki zawieszają popularne komunikatory

Uważaj na emoji w Androidzie. Ukryte znaki zawieszają popularne komunikatory07.05.2018 14:36
Maszyna do pisania i kawa z depositphotos

Kilka miesięcy temu informowaliśmy o możliwości zawieszenia systemu iOS jednym ze znaków języka telugu. Teraz pojawiają się informacje o podobnym błędzie, tym razem dotyczącym Androida. Użytkownicy zwracają uwagę na krążącą po Internecie wiadomość, której próba zaznaczenia może zawiesić daną aplikację. Pierwotnie problem utożsamiano z emoji przedstawiającą czarną kropkę, ale to nie ona jest przyczyną.

Szczegóły wyjaśnia Niebezpiecznik. Okazuje się, że w wiadomości poza emoji znajduje się także 2 tysiące innych, niewidocznych znaków UTF. To one mogą stanowić problem, gdy użytkownik próbuje zaznaczyć ten fragment tekstu. Jak tłumaczy na YouTubie Tom Scott, ukryte znaki odpowiadają za zmianę kierunku tekstu: z pisanego od lewej do prawej na pisany z prawej do lewej i na odwrót, wspomniane 2 tysiące razy z rzędu.

⚫ How The Black Point Message Crashes Android Apps

To właśnie z tego powodu Android może mieć problem z odpowiednią interpretacją zawartych w treści poleceń i poddać się, głównie podczas próby skopiowania i wklejenia treści „zainfekowanej” wiadomości. Skutkiem może być zatrzymanie wybranej aplikacji, ale nie u wszystkich efekt będzie taki sam. W części przypadków liczyć się należy wyłącznie z nieco wolniejszym działaniem procedury kopiuj-wklej (w końcu w rzeczywistości kopiowana jest dość długa wiadomość), ale nic poza tym.

Ze swojej strony pragniemy dodać, iż problem zatrzymania aplikacji nie wystąpił w naszym przypadku na jednym ze smartfonów Xiaomi z oprogramowaniem Xiaomi.eu, ani też Samsungu Galaxy S7 czy LG G6. Część użytkowników potwierdza jednak problemy po wklejeniu wiadomości do komunikatora Telegram czy WhatsApp, gdzie wiadomość pojawiła się po raz pierwszy.

Koniec końców ewentualny kłopot nie jest na szczęście w tym przypadku duży i nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa. Konieczność ponownego uruchomienia aplikacji to nic w porównaniu z ewentualnością reinstalacji całego systemu, na czym rzecz mogła się skończyć w przypadku wspomnianego błędu z renderowaniem jednego ze znaków języka telugu na iPhone'ach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.