10 przykazań koreańskich dram

Koreańskie dramy rządzą się swoimi nienaruszalnymi prawami. Mają zestaw stałych elementów, które pojawiają się chociażby w zarysie w produkcjach niebędących zdecydowanie komediami romantycznymi. Dosyć często komentuję powtarzalność scenarzystów z Korei, zaprezentuję więc pigułę, która pozwoli zrozumieć mechanizmy oddziałujące na umysły dwudziestoletnich nieszczęśliwych zasiadających przed telewizorami.

1. Związki

Prawda objawiona? Trójkąt miłosny to MUS! Jednakże istnieje kilka rodzajów takich trójkątów:

a) jedna kobieta & dwóch mężczyzn –  Faceci muszą być przystojni i bogaci. Dziewczyna jest zawsze biedna, ale NIESAMOWICIE śliczna i niewinna. Pod żadnym pozorem nie może zabraknąć w dramie tego typu Dziewczyny, ani Mężczyźni nie mogą być zaledwie prawie-idealni.

„Pusty Dom”, reż. Kim Ki Duk

b) dwie kobiety &  jeden mężczyzna – ponownie Facet jest bogatym spadkobiercą olbrzymiej fortuny i/lub koncernu. W najgorszym przypadku może być wice-prezesem w firmie ojca. Zawsze ubrany w świeży garnitur, bystry i – oczywiście! – przystojny. Podobnie jak wyżej Dziewczyna jest równie piękna, co BIEDNA i niewinna. Druga Kobieta jest na tym samym poziomie, co Facet, piękna, ale zła i/lub psychopatyczna. Dziewczyna zawsze się poświęca. W długiej historii koreańskich dram nie zdarzył się przypadek, żeby Druga Kobieta zdobyła faceta.

*c) dwie kobiety & dwaj mężczyźni – współcześnie trójkąt miłosny rozrasta się do czworokątu

Wnioski? W dramie Mężczyzna jest zawsze przystojny, bogaty i dzierży CO NAJMNIEJ stanowisko wice-prezesa w olbrzymiej korporacji, ale DZIWNYM PRZYPADKIEM nie ma bladego pojęcia o świecie oprócz tego, jak być MIŁYM i KOCHAJĄCYM dla swojego totalnego przeciwieństwa – ślicznej, niewinnej Dziewczyny. W skrócie rycerz w lśniącej zbroi.

Dziewczyna natomiast jest zawsze biedna, ale całkiem sprytna, cudowna i z głębokim poczuciem swojej niezależności i DUMY. Nawet jeśli Dziewczyna zdobędzie Faceta (co jest w długiej historii koreańskich dram pewne niczym Wielki Wybuch), zawsze będzie pomiatana przez Drugą Kobietę w połowie drogi.


2. Małżeństwo

NIE ISTNIEJE małżeństwo BEZ silnego sprzeciwu rodziny. Nieważne czy są to różnice klasowe czy problemy rodzinne, małżeństwo nie może zaistnieć bez komplikacji. ZAUWAŻCIE JEDNAK, że sprzeciw rodziców nie trwa wiecznie. W końcu (zazwyczaj 1-2 odcinki przed zakończeniem dramy) stają się nagle kochający i troskliwi bez tej jędzowatości uprawianej intensywnie w odcinkach 1-6. To bogata familia protestuje przeciwko małżeństwu, rodzice przeważnie szantażują zerwaniem wszystkich więzów z dzieckiem i/lub usunięciem go z rodzinnego rejestru.

Na końcu i tak powiedzą OK.

3. Profesja faceta

W popularnych dramach nie istnieją mało znaczący kierownicy, przedstawiciele handlowi, szefowie KFC i zdecydowanie nie ma dostarczycieli pizzy. Ojcowie Facetów zawsze są prezesami/właścicielami ogromnych korporacji, a Główny Bohater jest przynajmniej dyrektorem handlowym. Tak czy siak jest piekielnie uzdolniony w tej dziedzinie. Zastanawiające jest ile procent światowej populacji mężczyzn wpasowuje się w wyżej wymienione warunki, nie mówiąc już o tym, że większość Facetów DOBRZE SIĘ BIJE.

Bogaty. Przystojny. Inteligentny. Z prestiżowym pochodzeniem. Uzdolniony. Z ukończonym college’em i/lub studiami za granicą (99% w USA).

Ubiera się niczym model. Delikatny. Ciepły. Z czystym sercem. Idealny gentleman. CZYSTY. Grającym na co najmniej JEDNYM instrumencie. Dobry w SPORCIE.

I na koniec mimo że pochodzenie może nie być znane, JEST CHOLERNIE DOBRY W BÓJKACH.

4. Profesja dziewczyny

W tym przypadku nie jest to konieczne, ale WIĘKSZOŚĆ Z NICH pracuje w firmie Faceta lub w czymś blisko spokrewnionym. Oczywiście Facet ignoruje swoją władzę z racji stanowiska i pomaga Dziewczynie niczym anioł stróż. I pomimo że większość Dziewczyn posiada silnie poczucie niezależności i robią wszystko, co trzeba, rzadko ktoś docenia ich pracę.

5. Korea mieści się w dłoni Buddy?

W Seulu jest mnóstwo parków, nie mówiąc już że to dziewiąte najbardziej zaludnione miasto świata. Jakie jest prawdopodobieństwo, że dwoje pracujących ludzie spotka się ot tak? Ale przecząc logice i prawdopodobieństwu, jeden z głównych bohaterów zawsze widuje partnera z Tym Złym (tj. trzecim) Bohaterem Którego Wszyscy Nienawidzą (w przypadku dziewczyny, zawsze wgapia się swoimi ogromnymi oczami z podwójną powieką).

6. Kontakt cielesny z kochankiem PRZED i PO rozwiązaniu konfliktu

Podczas zwykłego spotykania się jest tylko PRZYTULENIE. Kiedy konflikt zostaje zażegnany, to ZAWSZE jest POCAŁUNEK. We wczesnej fazie związku bohaterowie tylko się przytulają (ni mniej, ni więcej), ale kiedy napotykają przeszkodą (Trzeci w Trójkącie lub źli rodzice), zaczynają się całować, mimo że nikt im nie każe. Nie mogą się całować PRZED, a przytulać PO?

7. Nowotwory i wypadki samochodowe

Główny bohater zawsze umiera na raka. Nie może się wyleczyć.

Kiedy bohater poznaje diagnozę nowotworu, zazwyczaj myśli „to koniec mojego życia”. W szczególności, kiedy jest to Dziewczyna, wtedy na 99% jest to rak. To nie może być cholerny wypadek – żadnego wsadzenia palca do tostera, żadnego upadku z klifu, żadnego uderzenia pioruna – TO MUSI BYĆ RAK. W końcowej fazie bohaterowie MUSZĄ wyruszyć w PODRÓŻ.

Ignorują małe, nic nieznaczące detale takie jak: CHEMIOTERAPIA, LEKARSTWA, TERAPIE I OGÓLNIE NOWOCZESNA MEDYCYNA.

Bez próbowania umierają.

A mimo że główny bohater umiera na raka, większość spokrewnionych postaci umiera w wypadkach samochodowych. To prawda, że w Korei Południowej jest wiele wypadków na drogach, ale prawie żaden nie powoduje natychmiastowej śmierci.

8. Dom bogatego bohatera jest zawsze dwupiętrowy

Bogata osoba zazwyczaj żyje w dwupiętrowym domu. Może także mieszkać w OGROMNYM apartamencie takim jak Tower Pellis (kiedyś najdroższy apartament w Korei, teraz należy do Hyundaia). Mimo że główny bohater może żyć sam, jego rodzina zawsze ma do dyspozycji dwa piętra. NIE TRZY, MUSZĄ BYĆ DWA. I pomimo tak wypasionego domu zawsze brakuje klimatyzacji (koreańska wygląda jak zamrażarka) w środku lata. Z perspektywy widza kuchnia jest zawsze na lewo, a główna sypialnia zawsze na prawo. Schody są pośrodku, a drzwi wejściowe po prawej jak sypialnia.

ORAZ IM SĄ BOGATSI, TYM MNIEJSZE SZANSE, ŻE MAJĄ TELEWIZOR.

Mimo że kina domowe są teraz powszechne, bogacze najwyraźniej nie podążają za trendami. A już całkiem na marginesie – rodzina Dziewczyny zazwyczaj rezyduje w getcie, mając w mieszkaniu przesuwane drzwi, z których odpada farba.

 

9. Konieczność: policzkowanie

W życiu nie byłam tak spoliczkowana, jak to ma miejsce w k-dramach. Nigdy nie widziałam też, żeby ludzie tak robili… Ale kiedy główna bohatera jest wkurzona: POLICZEK. Niezadowolona? Policzek. Sprzeczka? Policzek. Zemsta? Policzek. Wpisz cokolwiek? Policzek.

Zastanawiające jest czy korzenie koreańskiej kultury leżą w Sztuce Policzkowania. Jakikolwiek jest problem, jeden dobry-ole!-policzek może go rozwiązać. Aktualnie REALIZM tego może być zadziwiający.

10. Szofer nazywa się Kim

To prawda, że Kim jest najpowszechniejszym nazwiskiem w Korei Południowej, ale WIĘKSZOŚĆ, jeśli nie WSZYSCY kierowcy w dramach nazywają się Kim. Nie może to być Kierowca Park? Kierowca Choi? Kierowca Cha? Kierowca Bang? Kierowca Lee? Kierowca Lim? Nazwisk jest bez liku, ale szoferem zawsze musi być “Kierowca Kim” i nikt inny.

5 Comments

  1. Wszystko się zgadza, ale tylko dla części dram. Całe szczęście są też takie, które przeczą powyższym zasadom np. Yongpal (facet jest przystojny, ale biedny) albo King of Baking (facet jest przystojny, biedny i nie idzie mu w miłości).

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.