Ekologiczny wieszak może wkrótce być nowym trendem. Dziś plastikowy przedmiot to olbrzymi problem

Ekologiczny wieszak może wkrótce być nowym trendem. Dziś plastikowy przedmiot to olbrzymi problem20.11.2020 15:06
Źródło zdjęć: © pixabay.com / markusspiske
Adam Bednarek

Kiedy mówi się o etycznej modzie, głównie ma się na myśli wykorzystywane materiały, dobrze opłacane szwalnie czy nieużywanie szkodliwych chemicznych substancji. Tymczasem zapomnianym problemem są… wieszaki.

Oczywiście nic dziwnego, że inne problemy jako pierwsze wyszły na wierzch. Produkcja ubrań w takich państwach jak Bangladesz oparta jest na wyzysku i fatalnych warunkach pracy.

Eksperci od dawna alarmują, że za każdym razem, gdy robimy pranie, włókna poliestrowe odczepiają się od syntetycznego materiału i poprzez system kanalizacji trafiają do środowiska, w tym do oceanów. Tam mogą być pochłonięte przez zwierzęta. Pomimo tego, że oczyszczalnie ścieków są w stanie wyłapać do 99 proc. włókien, pozostała ich część nie jest zatrzymywana.

Szkodliwe oblicze mody

  • Szybki rozwój branży modowej nastąpił w latach 80-tych i 90-tych ub. wieku – mówi w rozmowie z WP Tech Agnieszka Oleksyn – Wajda, radca prawny, twórca i kierownik studiów podyplomowych Prawo Ochrony Środowiska oraz Akademii Biznesu i Prawa Mody w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. – W tych latach modne ubrania, szyte wcześniej dla nielicznych, stały się dostępne dla szerokich rzesz ludności. Tym sposobem moda luksusowa w procesie „democratisation of fashion” stała się tzw. „fast fashion”. W bieżącym wieku branża mody okazała się najszybciej rosnącym globalnym biznesem.
  • Wiele naszych prac koncentruje się na poliestrze, a poliester jest najczęściej stosowanym włóknem syntetycznym w przemyśle tekstylnym - informuje Max Kelly.

Teraz okazuje się, że jest jeszcze jeden zapomniany problem: wieszaki. Z raportu naukowców z Northumbria University, o którym pisze serwis Nauka w Polsce, wynika, że w samej tylko Wielkiej Brytanii w 2019 roku w użyciu było 954 mln plastikowych wieszaków.

Co więcej, 16 proc. z nich służyło wyłącznie w trakcie transportu i po dotarciu ubrań do sklepów, wieszaki były wyrzucane.

Wiele odzieżowych marek i sklepów w Wielkiej Brytanii nie zdawało sobie z tego nawet sprawy, co w znaczący sposób uniemożliwiało recykling wieszaków. Autorzy raportu szacują, że w skali globalnej mówimy więc o dużo większych liczbach odpadów.

Według naukowców raport może być dzwonkiem alarmowym i osoby odpowiedzialne za produkcję oraz transport ubrań wypracują nowe rozwiązania, pozwalające zrezygnować z plastikowych wieszaków.

Oby wieszaki podzieliły los innych jednorazowych produktów, jak słomki czy butelki. Działania dużych koncernów pokazują, że można wyeliminować plastik. Problem polega na tym, że w przypadku wieszaków o szkodliwym działaniu było przez długi czas cicho. Na realną alternatywę możemy więc jeszcze trochę poczekać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.