Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?

Wpis „Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?” jest tłumaczeniem wpisu Johna Bakera „Why Does Motor Oil Turn Black?” opublikowanego na łamach Amsoil The Blog 11 października 2017 roku: http://blog.amsoil.com/why-does-motor-oil-turn-black/.

draw off  the used engine oil of car

Olej silnikowy ciemnieje podczas eksploatacji z kilku powodów:

1) Cykle cieplne

Podczas, kiedy jedziesz rano do pracy Twój silnik osiąga normalną temperaturę pracy (zazwyczaj 90-105’C) ogrzewając olej silnikowy. Kiedy samochód przebywa na parkingu olej stygnie. Podczas przerwy na lunch jest ponownie wystawiony na działanie gorąca, kiedy jedziesz załatwić swoje sprawy. Ten proces powtarza się w drodze do domu. I następnego dnia. I następnego.

To jest to co kryje się pod nazwą cykli cieplnych. Ciągłe narażanie na działanie wysokich temperatur naturalnie zaciemnia olej silnikowy.

Niektóre dodatki w oleju silnikowym są bardziej podatne na zaciemnienie w obliczu działania wysokich temperatur niż inne. Ponadto, zwykły proces utleniania także może przyczynić się do ciemnienia oleju. Utlenianie następuje wtedy, gdy cząsteczki tlenu oddziałują z cząsteczkami oleju i powodują rozkład chemiczny, podobnie jak tlen powoduje brązowienie przeciętego na pół jabłka lub tak jak żelazo pokrywa się rdzą. Wysoka temperatura przyśpiesza utlenianie.

2) Sadza

Podczas gdy cykle cieplne powodują zaciemnienie oleju, sadza powoduje, że staje się on czarny. Większość ludzi kojarzy sadzę z silnikami diesla, ale silniki benzynowe także mogą ją wytwarzać, a zwłaszcza nowoczesne silniki benzynowe o bezpośrednim wtrysku paliwa.

Sadza jest produktem ubocznym niepełnego procesu spalania. Ponieważ cząstki sadzy są wielkości poniżej jednego mikrona, zazwyczaj nie powodują zużycia silnika. Dla porównania, ludzki włos ma średnicę około 70 mikronów.

Micron_Chart

Jeśli cząstki sadzy skupią się w większe zanieczyszczenia powodujące zużycie to filtr oleju je wychwyci. Czasem ludzie, którzy używają filtrów oleju w technologii bypass, które mogą filtrować zanieczyszczenia o wielkości do dwóch mikronów, dziwią się, że ich olej silnikowy jest nadal czarny. Sadza może jednakże unikać filtracji do dwóch mikronów. Każdy lepszy system filtracji i filtr mogą wyłapać rozpuszczone w oleju silnikowym dodatki.

Mit olejowy: Kolor oleju wskazuje, kiedy jest czas na jego wymianę

Powszechnie zakłada się, że olej silnikowy, który stał się czarny, zużył się lub stał się zbyt nasycony zanieczyszczeniami, aby chronić Twój silnik i wymaga wymiany. Niekoniecznie. Jak widzieliśmy, zmiana barwy jest naturalnym produktem ubocznym wysokich temperatur i obecności cząstek sadzy, które są zbyt małe, aby zużyć Twój silnik.

Jedynym pewnym sposobem na stwierdzenie, czy olej osiągnął już kres swojej eksploatacji jest przeprowadzenie jego analizy. Analiza chemiczna próbki oleju ujawnia jego stan, obecność zanieczyszczeń, rozcieńczenie paliwem itp. Kilka firm oferuje usługi analizy oleju, w tym Oil Analyzers INC.

W przypadku braku analizy oleju, najlepiej postępować zgodnie z zaleceniami dotyczącymi wymiany oleju podanymi w instrukcji obsługi pojazdu lub przez producenta oleju silnikowego. Zalecane interwały serwisowe produktów AMSOIL oparte są na przykład na tysiącach punktów danych obejmujących lata użytkowania.

Najlepiej jest w tym przypadku ufać danym, a nie oczom. W przeciwnym razie wymiana oleju może oznaczać wyrzucenie jeszcze dobrego oleju.

 

 

Dodaj komentarz