Kup subskrypcję
Zaloguj się

Radio nie traci na popularności w Polsce. Jest jednak pewna ważna zmiana

Popularność radia w Polsce nie maleje. Prawie trzy czwarte osób w wieku od 15-75 lat codziennie korzysta z tego medium, a wyniki są w miarę stabilne od lat - pokazuje najnowszy raport Komitetu Badań Radiowych. W zeszłym roku zmieniło się jedno - po raz pierwszy częściej słuchaliśmy radia w samochodzie niż w domu. Mizernie wypada słuchanie naziemnego radia cyfrowego.

Niezmiennie od kilkunastu lat prym na rynku radiowym wiedzie RMF FM. W okresie od listopada 2019 roku do stycznia 2020 roku udział krakowskiej rozgłośni w rynku wyniósł 28,5 proc.
Niezmiennie od kilkunastu lat prym na rynku radiowym wiedzie RMF FM. W okresie od listopada 2019 roku do stycznia 2020 roku udział krakowskiej rozgłośni w rynku wyniósł 28,5 proc. | Foto: Cottonfioc / Getty Images

Zasięg dzienny, czyli liczba słuchających radia każdego dnia, praktycznie nie zmienia się od lat. W 2019 roku wynosił on 72,2 proc. To o 0,4 pkt. proc. niż rok wcześniej, ale o 0,7 pkt proc. więcej niż dwa lata temu. Codziennie radioodbiorniki włączyło w zeszłym roku 21,8 mln Polaków w wieku od 15 do 75 lat. Jeszcze większy jest zasięg tygodniowy - chociaż raz w tygodniu radia słuchało 91,1 proc. badanych. To 27,7 mln ludzi.

| Komitet Badań Radiowych / materiały prasowe

W 2019 roku zanotowano rekordowo wysoki poziom słuchania radia w samochodzie - już ponad 12,5 mln Polaków (41,6 proc.) przynajmniej raz dziennie włącza radio w aucie. Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce to nie dom, ale samochód stał się głównym miejscem konsumpcji tego medium mierzonym wielkością audytorium.

Słuchacze radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy tego medium. Z badań Radio Track wynika, że są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, ludzie pracujący jako dyrektorzy, właściciele firm czy mający wolne zawody. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia.

| Komitet Badań Radiowych / materiały prasowe

W 2019 roku rekordowy poziom słuchalności zanotowano również w kategorii słuchania radia w pracy (15,2 proc.). Prawie 4,6 mln Polaków codziennie włącza radioodbiorniki w miejscu pracy - ze względu na to słuchalność radia w dni powszednie jest wyższa niż w weekendy.

Formy słuchania radia - dominują tradycyjne radioodbiorniki

Mimo rozwoju internetu i stopniowej cyfryzacji radia naziemnego, Polacy są tradycjonalistami i korzystają w przytłaczającej większości z tradycyjnych radioodbiorników odbierających sygnał analogowy. Deklaruje to 95 proc. badanych.

Radia przez internet słucha 8 proc. Polaków, z dekodera od sieci kablowych czy platform satelitarnych - 3 proc. Mizerne jest korzystanie z radia cyfrowego DAB+, które ruszyło w 2013 roku - deklaruje to jedynie 0,1 proc. słuchaczy. Multipleksy DAB+ nie obejmują jednak całego kraju i nadają właściwie jedynie anteny Polskiego Radia.

Polacy najchętniej słuchają radia w dni powszednie między godz. 7.00 a 12.00. Słuchalność mocniej zaczyna spadać po godz. 16.00.

| Komitet Badań Radiowych / materiały prasowe

Słuchalność radia - RMF FM z ponad dwukrotną przewagą nad Radiem ZET

Jakie stacje są najpopularniejsze? Tu niezmiennie od kilkunastu lat prym wiedzie RMF FM. W okresie od listopada 2019 roku do stycznia 2020 roku udział krakowskiej rozgłośni w rynku wyniósł 28,5 proc. Na drugim miejscu z wynikiem o ponad dwa razy mniejszym było Radio ZET. Trzecie miejsce zajęła Trójka, a na czwartą pozycję spadła Jedynka, której udział spadł poniżej 5 proc.

Wśród sieci radiowych liderem jest od lat Radio Eska z 7,9 proc. udziału przed Audytorium 17, czyli 27 stacjami regionalnymi i miejskimi antenami Polskiego Radia.

| Radio Track / materiały prasowe

Badanie Radio Track realizuje firma Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat. Wielkość próby w 2016 roku - 83 751 respondentów, 2017 roku - 83 366, 2018 roku - 83 404 i 2019 roku - 84 024.

WARTO WIEDZIEĆ: