Jeśli masz pytania, odpowiemy na nie

Menedżer tagów Google jest prosty, wygodny i niezawodny. Pozwala marketerom na bardziej elastyczną pracę bez potrzeby angażowania webmasterów, którzy dzięki temu mogą spokojnie skoncentrować się na pilniejszych sprawach. Oto zestaw odpowiedzi i zasobów, które pozwolą Ci lepiej poznać to narzędzie.

Tagi i zarządzanie tagami

Co to jest tag?

Tagi to drobne fragmenty kodu witryny internetowej, umożliwiające m.in. pomiar ruchu i zachowania użytkowników, zbieranie informacji o skuteczności reklam online i kanałów społecznościowych, korzystanie z remarketingu i kierowania reklam na grupę docelową oraz testowanie i ulepszanie witryny.

Po co zarządzać tagami?

Dodawanie tagów bez odpowiedniego zarządzania może powodować duże problemy. Dodatkowy kod spowalnia witrynę. Powtarzające się lub niewłaściwie zastosowane tagi mogą zaburzyć odczytywane dane, powodując większe koszty lub utratę danych. Dodawanie nowych tagów może być czasochłonne dla działu IT i webmasterów, co oznacza ryzyko opóźnienia ważnych programów marketingowych i pomiarowych. Menedżer tagów Google pozwala wyeliminować te problemy i błyskawicznie uruchamiać kampanie.

Czy system zarządzania tagami jest mi potrzebny?

Jeśli zdarzyło Ci się opóźnienie spowodowane oczekiwaniem na implementację nowych tagów lub jeśli Twoja witryna działa wolniej z powodu nadmiernej liczby tagów albo nie masz pewności, czy zbierasz właściwe dane, Menedżer tagów Google może ułatwić Ci pracę.

Jak właściwie działa Menedżer tagów Google?

Menedżer tagów Google śledzi zestaw tagów i reguł ich uruchamiania, które określają, kiedy tagi mają zostać udostępnione w witrynie. Kiedy użytkownik odwiedza witrynę, do jego przeglądarki jest przesyłana najbardziej aktualna konfiguracja tagów wraz z instrukcją, które z nich mają zostać uruchomione. Więcej informacji o działaniu Menedżera tagów Google.

Jestem webmasterem lub należę do zespołu IT. Czy umożliwienie specjalistom ds. marketingu samodzielnego dodawania tagów to dobre rozwiązanie? Skąd mogę wiedzieć, że Menedżer tagów Google nie zepsuje mojej witryny?

Nie ma powodów do obaw. Wbudowaliśmy tryb podglądu tagów, czyli automatyczne narzędzie, które uniemożliwia publikację, jeśli tagi nie są prawidłowo sformatowane, a także funkcje odzyskiwania danych po wystąpieniu błędu, takie jak historia wersji. Zapobiega to wdrożeniu tagu, który może uszkodzić witrynę. Poza tym narzędzie to zostało wyposażone w kontrolę uprawnień użytkowników, co pozwala przyznawać różne poziomy dostępu.

Koszty

Ile to kosztuje?

Menedżer tagów Google jest bezpłatny. Zdajemy sobie sprawę, że budżet witryny i marketingu można wykorzystać na wiele innych sposobów.

Czy istnieje wersja płatna lub „premium”?

Nie. Menedżer tagów Google jest bezpłatny. Stworzyliśmy Menedżera tagów Google, aby spełnić potrzeby związane z tagowaniem na poziomie firmy. W przyszłości planujemy wprowadzenie wielu nowych funkcji. Jeśli potrzebujesz dodatkowych usług, proponujemy skontaktować się z kimś z sieci certyfikowanych partnerów Google.

Moje tagi i dane

Co się stanie z moimi dotychczasowymi tagami?

Dotychczasowe tagi zostaną przeniesione do nowego kontenera w Menedżerze tagów Google. Zachowasz pełną kontrolę nad uruchamianiem tych tagów dzięki regułom. Możliwe będzie też korzystanie z innych funkcji Menedżera tagów Google, takich jak uruchamianie asynchroniczne, podgląd i weryfikacja składni.

Czy nie stracę historii danych?

Wszystkie dane będą trafiać na te same konta, a żaden ważny element historii nie zostanie utracony. (Podobnie jak w wypadku większości migracji tagów, istnieje nieduże ryzyko utraty danych odzwierciedlających od kilku sekund do maksymalnie kilku minut. Ale to i tak znacznie lepsze niż niedziałające tagi).

Czy migracja musi objąć wszystkie tagi?

Zalecamy przeprowadzenie migracji wszystkich tagów pomiarowych i marketingowych w witrynie, aby w pełni wykorzystać możliwości Menedżera tagów Google. Jeśli jednak chcesz przeprowadzić migrację tylko części tagów lub używać Menedżera tagów Google jedynie na części stron, narzędzie to będzie działać poprawnie.

Czy później będzie można dodawać lub edytować tagi?

Tak. Dodawanie i aktualizowanie tagów jest łatwe i można je przeprowadzić w dowolnym momencie. Wszystkim można zarządzać w obrębie Menedżera tagów Google i nie ma potrzeby otwierania kodu witryny – wystarczy użyć naszego interfejsu sieciowego.

Czy mogę mieć pewność, że Menedżer tagów Google uruchomi wszystkie tagi?

Oczywiście. Krótki czas wczytywania i precyzyjne reguły uruchamiania tagów w Menedżerze tagów Google gwarantują, że tagi będą uruchamiane we właściwym czasie, a Ty uzyskasz więcej danych o większej wiarygodności. Współczynnik czasu sprawnego działania Google wynosi ponad 99,9%, więc ryzyko, że tagi nie zostaną uruchomione przez Menedżera tagów Google, jest minimalne.

Co się stanie z tagami ze źródeł innych niż Google?

Możesz dodać kod niestandardowy związany z dowolnym tagiem (zapoznaj się też z Zasadami korzystania z Menedżera tagów Google). W nadchodzących miesiącach będziemy dodawać do Menedżera tagów Google szablony tagów pomiarowych i marketingowych firm innych niż Google.

Jeśli Twoja firma oferuje technologię tagowania i chcesz, aby do Menedżera tagów Google został dołączony szablon Twojego tagu, skontaktuj się z nami, aby zostać dostawcą tagów.

Konfiguracja i użytkowanie

Ile czasu zajmuje instalacja? Jakie zasoby są do tego potrzebne?

Skonfigurowanie konta wymaga tylko paru minut. Musisz wiedzieć, jakie tagi są obecnie zainstalowane w witrynie, aby możliwe było przeniesienie ich do Menedżera tagów Google. Zależnie od wielkości witryny i liczby przenoszonych tagów, proces ten może trwać około godziny lub dłużej. Jeśli jesteś specjalistą ds. marketingu, skorzystaj z pomocy webmastera lub zespołu IT. Po zainstalowaniu Menedżera tagów Google nie będzie to więcej konieczne. Przeczytaj w Centrum pomocy artykuły o konfiguracji i przebiegu procesów oraz o sprawach, które warto rozważyć przed rozpoczęciem.

Co mam zrobić, jeśli moja witryna jest bardzo duża lub złożona?

Dla większości użytkowników konfiguracja jest szybka i łatwa. Jeśli struktura Twojej witryny jest bardzo skomplikowana, zastanów się, czy nie opłaca Ci się zainwestować w usługi eksperta ds. wdrożeń. Udostępniamy listę certyfikowanych partnerów Google. Wszyscy certyfikowani partnerzy Google przechodzą dokładną weryfikację – muszą oni spełniać nasze wyśrubowane standardy kwalifikacyjne.

Czy to narzędzie działa z innymi usługami Google?

Oczywiście. Menedżer tagów Google ma wbudowane szablony tagów śledzenia konwersji AdWords, Google Analytics, DoubleClick Floodlight i remarketingu AdWords. Więcej informacji o szablonach tagów.

Czy Menedżer tagów Google działa w witrynach mobilnych i na innych platformach?

Tak, Menedżera tagów Google można używać też w witrynach mobilnych, a obecnie pracujemy nad obsługą innych platform. Tagami mobilnymi i przeznaczonymi do standardowej witryny na komputer możesz zarządzać z jednego konta Menedżera tagów Google.

Co z aplikacjami mobilnymi?

Dzięki Menedżerowi tagów Google dla aplikacji mobilnych możesz konfigurować swoją aplikację nawet po tym, jak zostanie pobrana przez użytkowników. Dowiedz się, jak to działa oraz jak zarządzać konfiguracją aplikacji.

Czy dodanie Menedżera tagów Google do witryny wpłynie na czas wczytywania stron?

W Menedżerze tagów Google wszystkie tagi są uruchamiane asynchronicznie. Oznacza to, że tagi śledzenia nie będą spowalniać części strony widocznej dla użytkownika. Poza tym, jeśli wczytywanie lub uruchamianie tagu trwa długo, nie powoduje to opóźnień w uruchamianiu innych tagów. Dzięki temu łączny czas wczytywania Twoich stron po wdrożeniu Menedżera tagów Google może być jeszcze krótszy niż do tej pory.

Obecnie używam tagu DoubleClick Floodlight. Czy Menedżer tagów Google jest zgodny z tagiem Floodlight?

Obecnie wielu klientów DoubleClick korzysta z Floodlight – zarówno jako z tagu kontenera, jak i tagu śledzenia konwersji oraz remarketingu. Ponieważ Menedżer tagów Google to bardziej wszechstronne narzędzie do zarządzania tagami, zachęcamy wszystkich użytkowników Floodlight do zainstalowania go i przeprowadzenia migracji do Menedżera tagów Google przy użyciu wbudowanego szablonu Floodlight. Dzięki temu dodawanie kolejnych tagów Floodlight będzie łatwiejsze, a kolekcja zmiennych będzie działać szybciej i z mniejszym ryzykiem wystąpienia błędów. Warto pamiętać, że Menedżer tagów Google nie zastępuje funkcji śledzenia konwersji i remarketingu udostępnianej w tagu Floodlight. Użytkownicy DoubleClick powinni nadal używać Floodlight w celu korzystania z tych funkcji. Ze względu na bardziej zaawansowane funkcje Menedżera tagów Google związane z obsługą kontenerów zachęcamy też użytkowników Floodlight do przeprowadzenia migracji tagów z sekcji Default do Menedżera tagów Google, przy czym warto zachować tagi w sekcji Publisher we Floodlight, ponieważ pozwoli to korzystać z uruchamiania tagów na podstawie ostatniego kliknięcia i wyświetlenia.

Nie chcę ponownie otagowywać całej witryny. Czy w tej sytuacji korzystanie z Menedżera tagów Google ma sens?

Zdecydowanie zalecamy przeprowadzenie wdrożenia w całej witrynie i migrację wszystkich tagów śledzenia do Menedżera tagów Google w celu uzyskania jak najlepszych efektów. Dzięki temu w przyszłości dodawanie lub edytowanie tagów nie będzie wymagało ponownego tagowania witryny, a Menedżer tagów Google pozwoli zarządzać wszystkimi tagami. Warto jednak pamiętać, że narzędzie to działa także, jeśli zostanie wdrożone tylko na niektórych stronach.

Prywatność

Czy Menedżer tagów Google może zbierać dane? W jaki sposób Google korzysta z tych danych?

Menedżer tagów Google to przeznaczone dla marketerów rozwiązanie umożliwiające zarządzanie tagami za pomocą jednego interfejsu. Narzędzie do zarządzania tagami (służące do wdrażania tagów) to domena działająca bez użycia plików cookie, która nie zbiera żadnych informacji umożliwiających identyfikację konkretnych osób. Narzędzie to powoduje uruchamianie innych tagów, które z kolei mogą zbierać dane. Menedżer tagów Google nie uzyskuje dostępu do tych danych. Jeśli użytkownicy zrezygnowali ze zbierania danych na poziomie domeny lub pliku cookie, nie zostaną objęci śledzeniem przez tagi wdrożone przy użyciu Menedżera tagów Google.

Możemy poprosić Cię o pozwolenie na udostępnienie części Twoich danych (np. informacji o koncie) innym usługom Google, aby umożliwić korzystanie z określonych funkcji, pozwalających np. na łatwiejsze dodawanie tagów śledzenia konwersji AdWords. Poza tym nasi inżynierowie od czasu do czasu sprawdzają informacje o korzystaniu z usługi w celu wprowadzenia w niej ulepszeń. Nigdy jednak nie udostępniamy tych danych innym usługom Google bez Twojej zgody.

Więcej informacji podajemy w zasadach korzystania z usługi.

Dla agencji

Czy Menedżer tagów Google może być używany przez agencje?

Tak. Menedżer tagów Google został zaprojektowany z myślą zarówno o agencjach, jak i klientach końcowych. Dzięki funkcji obsługi wielu kont po zalogowaniu się do Menedżera tagów Google wyświetla się lista wszystkich kont, którymi zarządzasz. Możesz też we współpracy z klientami określić odpowiedni sposób pracy i poziom uprawnień użytkownika, tak by skutecznie zarządzać tagami.

Kto powinien utworzyć konto – agencja czy klient końcowy?

Zalecamy, aby klienci końcowi tworzyli konta samodzielnie, a następnie przyznawali dostęp odpowiedniej agencji przy użyciu funkcji uprawnień użytkownika.

Masz więcej pytań?

Centrum pomocy Menedżera tagów Google

Zapraszamy do Centrum pomocy, w którym łatwo znajdziesz odpowiedzi na pytania dotyczące Menedżera tagów Google.

Przejdź do Centrum pomocy

Programiści Google

Specjaliści ds. IT znajdą tu odpowiedzi na pytania dotyczące kodu Menedżera tagów Google.

Więcej informacji od programistów Google

Certyfikowani partnerzy Google

Certyfikowani partnerzy Google mogą udzielać porad i pomocy związanej z wdrożeniem Menedżera tagów Google. Wszyscy certyfikowani partnerzy Google przechodzą dokładną weryfikację – muszą oni spełniać nasze wyśrubowane standardy kwalifikacyjne.

Znajdź certyfikowanego partnera

Ulotka o usłudze

Chcesz uzyskać podstawowe informacje na temat Menedżera tagów Google?

Pobierz ulotkę na temat tej usługi

Ulotka dla działu IT

Chcesz uzyskać krótkie informacje o korzyściach technicznych z używania Menedżera tagów Google?

Pobierz szczegóły dla zespołu IT