Typowemu zapytaniu odpowiadają tysiące, jeśli nie miliony stron internetowych z pomocnymi informacjami. Algorytmy to formuły i procesy komputerowe, które znajdują odpowiedzi na Twoje pytania. Obecnie algorytmy Google biorą pod uwagę ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników (czy też „wskazówek”), dzięki którym można odgadnąć, czego tak naprawdę szukasz. Wśród nich są takie rzeczy, jak wyrażenia używane na stronach, aktualność treści, region, w którym jesteś, i PageRank.

Projekty związane z wyszukiwarką

Na proces wyszukiwania i stronę wyników składa się wiele elementów, a my ciągle aktualizujemy nasze technologie i systemy, by dostarczać jeszcze lepsze wyniki. Wiele z tych zmian to niezwykłe innowacje, np. Graf wiedzy czy wyszukiwanie dynamiczne Google. Są też inne ważne systemy, które stale poprawiamy i dopracowujemy. Ta lista projektów przybliży Ci wiele różnych aspektów wyszukiwania.

Odpowiedzi

Od razu wyświetla odpowiedzi i informacje, np. prognozę pogody, wyniki sportowe czy krótkie fakty.

Autouzupełnianie

Przewiduje, czego możesz szukać. Analizuje m.in. hasła, które mają więcej niż jedno znaczenie.

Książki

Znajduje wyniki w milionach książek (pokazując podgląd i tekst) udostępnionych przez biblioteki i wydawców z całego świata.

Aktualność treści

Podaje najnowsze wiadomości i informacje. Oferuje m.in. wyniki wyszukiwania, które pojawiły się w konkretnych dniach.

Wyszukiwanie dynamiczne Google

Dynamicznie wyświetla wyniki, gdy wpisujesz zapytanie.

Grafika

W wynikach wyszukiwania obrazów pokazuje miniatury, dzięki czemu wystarczy spojrzeć, by znaleźć właściwą stronę.

Indeksowanie

Korzysta z systemów do zbierania i przechowywania dokumentów w internecie.

Graf wiedzy

Dostarcza wyniki z bazy danych o prawdziwych osobach, miejscach, rzeczach i powiązaniach między nimi.

Mobilność

Oferuje udoskonalenia wprowadzone z myślą o urządzeniach przenośnych, takich jak tablety i smartfony.

Wiadomości

Wyświetla wyniki z gazet online i blogów z całego świata.

Analiza zapytań

Dokładnie analizuje znaczenie słów, które piszesz.

Zawężenia wyszukiwania

Oferuje takie funkcje jak „Szukanie zaawansowane”, podobne wyszukiwania i inne narzędzia, które pomagają sprecyzować wyszukiwanie.

Filtr SafeSearch

Zmniejsza liczbę stron internetowych, obrazów i filmów dla dorosłych w wynikach wyszukiwania.

Metody wyszukiwania

Umożliwia wyszukiwanie na nowe sposoby, w tym „wyszukiwanie obrazem” i „wyszukiwanie głosowe”.

Jakość witryny i strony

Na podstawie zestawu wskaźników określa, na ile godne zaufania, cenione i rzetelne jest źródło. (Wśród tych wskaźników jest m.in. PageRank – jeden z pierwszych algorytmów Google, który analizuje linki między stronami, by ocenić ich trafność).

Krótkie opisy

Pokazuje podgląd wybranych informacji o każdym wyniku wyszukiwania, np. tytuł strony i krótki opis.

Pisownia

Wykrywa i poprawia możliwe błędy pisowni oraz proponuje alternatywne zapytania.

Synonimy

Rozpoznaje słowa o podobnym znaczeniu.

Tłumaczenie i internacjonalizacja

Dostosowuje wyniki na podstawie Twojego języka i kraju.

Wyszukiwanie uniwersalne

Wyświetla trafne treści, takie jak obrazy, wiadomości, mapy, filmy i Twoje własne materiały, na wspólnej stronie wyników wyszukiwania.

Kontekst użytkownika

Wyświetla bardziej trafne wyniki na podstawie regionu geograficznegoHistorii online i innych elementów.

Wideo

W wynikach wyszukiwania filmów pokazuje miniatury, co ułatwia wybór filmu do obejrzenia.

Ewolucja wyszukiwarki

Zależy nam, by odpowiedzi, których szukasz, docierały do Ciebie szybciej, tworząc niemal bezpośrednie połączenie z zasobami potrzebnej wiedzy. Jeśli ciekawi Cię, jak rozwijała się nasza wyszukiwarka, obejrzyj ten film o niektórych ważnych funkcjach, takich jak wyniki uniwersalne i szybkie wyszukiwanie.

Eksperymenty: od pomysłu do realizacji

Typowa zmiana algorytmu rodzi się w głowie jednego z naszych programistów jako pomysł na udoskonalenie wyszukiwarki. Ponieważ koncentrujemy się na danych, przed wprowadzeniem proponowanych zmian w algorytmie dokładnie oceniamy ich jakość.

Programiści zwykle zaczynają od serii eksperymentów, dostosowując niektóre zmienne i zbierając opinie współpracowników. Gdy są już zadowoleni z efektów, przeprowadzają eksperyment na większej grupie użytkowników.

Ocenianie jakości wyszukiwarki

Ten dokument to wersja naszych Wskazówek do oceny jakości wyszukiwarki, używana jako materiał szkoleniowy dla osób oceniających wyszukiwarkę. W dokumencie koncentrujemy się na ocenie adresu URL. W tym przypadku oceniający sprawdza zapytanie i możliwy wynik. Na skali opisanej w dokumencie ocenia trafność wyniku względem zapytania. Brzmi prosto, prawda? Pewnie jednak domyślasz się, że jest wiele trudnych przypadków, nad którymi trzeba się zastanowić.

Pobierz (tylko w języku angielskim)

Wykres pokazujący proces zawężania eksperymentów aż do faktycznych zmian wprowadzonych w algorytmie

Oceny dokładności

41 831

Pierwszy etap to zebranie opinii oceniających, czyli osób przeszkolonych w ocenianiu jakości wyszukiwarki. Pokazujemy oceniającym wyniki wyszukiwania i prosimy, by określili ich przydatność w odniesieniu do danego zapytania. Uwaga: te oceny nie mają bezpośredniego wpływu na ranking.

Eksperymenty porównawcze

9250

W eksperymencie porównawczym pokazujemy oceniającym dwa różne zestawy wyników wyszukiwania – jeden ze starego algorytmu, a drugi z nowego – i prosimy ich, by uzasadnili, które wyniki są ich zdaniem lepsze.

Eksperymenty na żywo

7362

Jeśli opinie oceniających są pozytywne, przechodzimy do „eksperymentu na żywo” z użytkownikami. W takich eksperymentach zmieniamy wyszukiwarkę dla niewielkiej grupy zwykłych użytkowników Google i sprawdzamy, jak zmiana wpływa na korzystanie z wyników wyszukiwania. Ostrożnie analizujemy rezultaty, by stwierdzić, czy dzięki zmianie wyniki wyszukiwania uległy poprawie. Sprawdzamy na przykład, czy szukający częściej klikają pierwszy wynik. Jeśli tak, to zwykle jest dobry znak.

Realizacje

538

Na koniec nasi najlepsi programiści, którzy zajmują się wyszukiwarką, uważnie analizują dane ze wszystkich eksperymentów i decydują, czy można wprowadzić zmianę. Proces wygląda na skomplikowany, ale jest dobrze dopracowany, więc od pomysłu do „eksperymentu na żywo” możemy przejść w zaledwie 24 godziny. Na podstawie takich eksperymentów, ocen i analiz w 2011 roku wprowadziliśmy w wyszukiwarce 538 udoskonaleń.

Dane z 2011 r.