Doodle to specjalne wersje logo Google tworzone w celu uczczenia świąt, rocznic oraz pamięci sławnych artystów, odkrywców i uczonych, którzy zapisali się na kartach historii.

Skąd wziął się pomysł tworzenia doodli?

W 1998 r. Larry i Sergey, założyciele Google, umieścili za drugim „o” w słowie „Google” prosty rysunek człowieka, by poinformować użytkowników, że nie będzie ich w biurze, bo wyjechali na festiwal Burning Man. Wtedy narodził się pomysł ozdabiania naszego logo z okazji wydarzeń kulturalnych. Użytkownicy szybko polubili te zaskakujące zmiany w prostym logotypie Google. W efekcie na Święto Dziękczynienia w 1998 r. w logo pojawił się indyk, podczas Halloween w październiku 1999 r. litery „o” zostały zastąpione dwiema dyniami, a przy kilku podobnych okazjach wprowadzaliśmy jeszcze inne zmiany.

Po dwóch latach tworzenia żartobliwych logo na specjalne okazje Larry i Sergey poprosili webmastera Dennisa Hwanga, by przygotował doodla na Dzień Bastylii we Francji. Niedługo po tym mianowali go głównym doodlerem, a doodle zaczęły częściej gościć na stronie głównej. Ich gamę uzupełniliśmy o dodatkowe święta, a w 2003 r. także o dni urodzin znanych osób. Zaczęliśmy od Moneta w 2001 r., Picassa w 2002 r. oraz Michała Anioła i Alberta Einsteina sześć miesięcy później. Obecnie prezentujemy znacznie więcej doodli na rozmaite tematy – z okazji wydarzeń, świąt, rocznic oraz urodzin wielkich ludzi.

Wraz ze wzrostem liczby doodli i poszerzaniem tematyki rozwijała się ich estetyka. Proste rysunki zostały zastąpione rozbudowanymi i szczegółowymi ilustracjami. Dzięki kanwom HTML5 i skryptom JavaScript od kilku lat tworzymy też interaktywne doodle. Wśród wykorzystywanych mediów są cyfrowe animacje, filmy, zdjęcia, scenografie, origami, rosnące kwiaty i rzeźbione dynie. Co dalej? Przekonamy się w przyszłości.

Kto projektuje doodle?

W ciągu tych lat zespół tworzący doodle nieco się powiększył – od jednego webmastera, który robił to dorywczo, do grupy profesjonalnie przeszkolonych ilustratorów, projektantów graficznych, animatorów, klasycznie wykształconych artystów oraz niezwykle utalentowanych inżynierów, którzy zajmują się tym na cały etat.

Ile doodli dotąd powstało?

Od 1998 r. na stronach głównych Google na całym świecie zaprezentowaliśmy ponad 2000 doodli (i ta liczba stale rośnie). Całą kolekcję możesz zobaczyć na www.google.pl/doodles, a nowe – na wybranej stronie głównej Google. Warto zaglądać na nią codziennie, bo doodle pojawiają się bez zapowiedzi.

Kto decyduje o tematyce doodli?

Pomysły czerpiemy z różnych źródeł, w tym od pracowników Google oraz użytkowników takich jak Ty. Zespół spotyka się na cotygodniowe dyskusje, a cztery razy w roku przeprowadza oficjalny przegląd wszystkich pomysłów i przygotowuje terminarz zawierający około 90 doodli.

Jak wygląda proces powstawania doodli?

Po ustaleniu terminarza rozpoczyna się właściwy proces tworzenia doodli – poszczególni doodlerzy wybierają te, nad którymi chcą pracować. Jeśli doodle ma pojawić się w konkretnym kraju (np. Francji, Japonii czy Polsce), doodler działa w parze z Googlerem z oddziału w tym kraju. Lokalny Googler doradza w kwestiach kulturowych, a doodler zajmuje się projektem. Zanim pokażemy danego doodla na stronie głównej, kilkakrotnie go oceniamy. Opinie członków zespołu – wyrażane podczas cotygodniowych przeglądów twórczych – oraz lokalnego Googlera pozwalają dopracować projekt. Po zakończeniu przygotowujemy go do publikacji, dodajemy tłumaczenie (gdy najedziesz myszą na doodla, zobaczysz odpowiedni tekst), a potem umieszczamy na wybranej stronie głównej Google.

Mam pomysł na doodla. Mogę go przesłać?

Zespół tworzący doodle zawsze chętnie poznaje nowe pomysły. Im ich więcej, tym lepiej. Swoją propozycję możesz przesłać e-mailem na adres proposals@google.com.

Czy mogę gdzieś zobaczyć wszystkie doodle, jakie dotąd powstały?

Tak. Aby obejrzeć wszystkie doodle, jakie od 1998 r. publikujemy na całym świecie, wejdź na www.google.pl/doodles. Do galerii stale dodajemy nowe doodle prezentowane na stronie głównej, więc warto często tam zaglądać.