Przewodnik dla reklamodawców: współpraca z partnerami zewnętrznymi

Wprowadzenie do reklamy internetowej z Google

Dzięki reklamie w Google docierasz do nowych klientów dokładnie wtedy, gdy szukają produktów i usług, które oferujesz. W zależności od wybranego typu kampanii możesz płacić za kliknięcia, wyświetlenia lub konwersje.

Po uruchomieniu reklam dostarczamy wyniki skuteczności, dzięki czemu Twój partner zewnętrzny może śledzić, jakie opcje sprawdzają się najlepiej. Usługi reklamowe Google AdWords i AdWords Express w znacznym stopniu opierają się na rozliczalności – możesz dokładnie analizować mechanizm uzyskiwania zwrotu ze środków inwestowanych w reklamę, a Twój partner zewnętrzny może wprowadzać zmiany, by ten zwrot był możliwie jak najwyższy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie różnią się między sobą AdWords i AdWords Express, zajrzyj na support.google.com/adwords/express/answer/1689628

Poza wyszukiwarką Google reklamy można wyświetlać w sieci witryn partnerskich Google (są to miejsca, w których wyświetlany jest komunikat „Reklamy Google”), w tym w YouTube. Możesz tam używać innych formatów reklam, takich jak reklamy graficzne i reklamy wideo.

Google i partnerzy zewnętrzni

Jesteśmy zdania, że reklamy Google ułatwiają osiągnięcie sukcesu w biznesie. Być może jednak nie masz czasu ani zasobów, by utworzyć skuteczne konto i regularnie nim zarządzać. A może potrzebujesz tylko pomocy eksperta w zakresie optymalizacji.

Tutaj wkraczają do gry nasi partnerzy zewnętrzni. Są to różne firmy – od dużych agencji reklamowych i wydawców katalogów firm po działających indywidualnie konsultantów internetowych. Żeby ułatwić Ci wybór odpowiedniego partnera, stworzyliśmy specjalne Programy partnerskie. Uczestniczące w nich firmy zewnętrzne spełniają odpowiednie wymagania i mogą mieć w swoich witrynach logo programu. Dwa najczęściej spotykane logo to Partner Google i Autoryzowani Partnerzy MSP.

Żeby sprawdzić, czy firma ma certyfikat jednego z naszych Programów partnerskich, kliknij logo w jej witrynie. Jeśli firma ma certyfikat, powinna wyświetlić się strona profilu firmy w Google.

Współpraca z partnerem zewnętrznym

Współpracując z partnerem zewnętrznym, możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu i nakładów pracy. Najlepsze wyniki uzyskasz, regularnie monitorując swoje kampanie reklamowe i pozostawiając partnerowi wszystkie czasochłonne czynności.

Oprócz kosztów prowadzenia kampanii reklamowych partnerzy zewnętrzni często pobierają honorarium. Pamiętaj, że oferują oni cenne usługi: zarządzają Twoimi kampaniami i optymalizują je, dostarczają Ci raporty oraz odpowiadają na pytania. Warto podliczyć łączne koszty reklamy z uwzględnieniem wszelkich honorariów partnera zewnętrznego. Następnie na podstawie tej kwoty możesz określić swój zwrot z inwestycji (ROI).

Poniżej przedstawiamy kilka krótkich wskazówek, jak być świadomym klientem:

  1. Wybieraj ostrożnie. Wybierając partnera zewnętrznego, szukaj firm, które mają na swoich stronach logo Partner Google lub Autoryzowani Partnerzy MSP. Żeby sprawdzić, czy dana firma rzeczywiście jest Partnerem Google lub Autoryzowanym Partnerem MSP, możesz użyć Wyszukiwarki partnerów Google lub zajrzeć do witryny Autoryzowanych Partnerów MSP. Zanim wybierzesz partnera, upewnij się, że znasz okres obowiązywania zawieranej umowy, oraz że wybrany partner jest dla Ciebie odpowiedni. Oto kilka dodatkowych kryteriów, które pomogą Ci wybrać właściwego partnera:
    • Czy dany partner zewnętrzny współpracował wcześniej z firmą z Twojej branży?
    • Czy ma doświadczenie z firmami o podobnych budżetach lub docelowych odbiorcach?
    • Jakie inne usługi partnera – oprócz reklam Google – mogą pomóc w rozwoju Twojej firmy?
  2. Wybierz jednego partnera. Może zastanawiasz się, czy nie podzielić budżetu na kilka firm zewnętrznych, by następnie sprawdzić, która z nich najlepiej sobie poradzi. Możesz tak zrobić, jednak najlepiej testować firmy po kolei. Google nie wyświetla więcej niż jednej reklamy tej samej firmy na stronie wyników wyszukiwania, więc testowanie wielu firm jednocześnie będzie bardzo trudne.
  3. Zdobądź wiedzę. Zdobycie zaawansowanej wiedzy z dziedziny reklamy może zająć trochę czasu, ale podstawy reklamy w Google opanujesz bardzo szybko. Przejrzyj sekcję „Podstawy reklamy” poniżej. Więcej informacji znajdziesz w Centrum pomocy AdWords na adwords.google.com/support/aw lub w Centrum pomocy AdWords Express na support.google.com/adwords/express/. Poznanie tych programów pomoże Ci w podejmowaniu lepszych decyzji podczas współpracy z partnerem zewnętrznym.
  4. Zaufaj doświadczeniu. Jeśli współpracujesz z firmą, która zarządza setkami kont reklamowych Google, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że ma ona odpowiednie doświadczenie w pracy z produktami reklamowymi Google. Jeśli dowiesz się, że w niektórych branżach koszty reklamy są zazwyczaj wyższe lub niektóre słowa kluczowe albo reklamy mogą nie sprawdzać się w przypadku Twojej firmy, to takie informacje najpewniej płyną z doświadczenia.
  5. Oceniaj swoją skuteczność. O ile nie zależy Ci na budowaniu świadomości marki, najważniejszy w reklamie jest zwrot z zainwestowanych w nią środków (tzn. liczba nowych pozyskanych klientów). Warto więc każdego miesiąca poświęcić trochę czasu na ocenę poczynionych inwestycji i wyników, jakie dzięki nim uzyskujesz.

Na co należy uważać

Zależy nam na tym, by korzystanie z reklam Google było maksymalnie komfortowe. Jeśli tak nie jest, daj nam znać. Najpierw jednak postaraj się rozwiązać ewentualne problemy z partnerem zewnętrznym, a dopiero jeśli to nie przyniesie rezultatów, skontaktuj się z nami.

Wiele firm zewnętrznych zdobyło nasze zaufanie, działając w najlepszym interesie swoich reklamodawców. Niektóre jednak nie spełniają oczekiwań. Poniżej pokazujemy, na co trzeba uważać i o których należy nas poinformować:

Zgłoś naruszenie zasad przez firmę zewnętrzną

Uważasz, że partner zewnętrzny narusza te zasady? Skontaktuj się z nami: zgłoś naruszenie zasad przez firmę zewnętrzną.

Nie zawsze odpowiadamy osobiście na zgłoszenia w sprawie firm zewnętrznych, ale zapewniamy, że zajmujemy się każdym zgłoszeniem i podejmujemy odpowiednie działania.

Podstawy reklamy

Jeśli masz wątpliwości dotyczące konta reklamowego Google i potrzebujesz pomocy, odwiedź Centrum pomocy AdWords na adwords.google.com/support/aw/ lub Centrum pomocy AdWords Express na support.google.com/adwords/express/